Oversvømmelser kræver samarbejde – styrk beredskabet på tværs af sektorer (fysisk deltagelse)
Tilmeldingsfrist
1. maj 2025, kl. 09:00
Beredskab på tværs af sektorer
Info
Klimaforandringerne udfordrer vores beredskab – er vi klar til næste oversvømmelse?
DNNK inviterer til en temadag, hvor vi sætter fokus på samarbejde og krisestyring i vandsektoren. Med et vådere klima, flere ekstreme vejrhændelser og en skærpet forventning om tværgående koordinering er det afgørende, at vi står stærkt sammen.
Program del 1
12:00-12:20
Sandwich
12:20-12:25
Introduktion
Ved Kornelius Pagels, konsulent DNNK
12:25-12:45
BEREDSKABSREGLER AF RELEVANS FOR VANDSEKTOREN –
Ved Carsten Vejergang, Seniorkonsulent, DANVA
Der er fokus på den aktuelle regulering, der er specifikt rettet mod vand- og spildevandsforsyningerne. Afhængig af sommerens høringer omhandlende implementering af de to EU beredskabsdirektiver, NIS2 og CERD, vil der være refleksioner om disses betydning for de to forsyningsarter.
12:50-13:10
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
MSSB præsenterer ministeriets rolle i klimatilpasning, med fokus på nationale strategier, koordination med andre myndigheder og implementering af relevante EU-direktiver.
13:15-13:40
Sektoransvarsprincippet
ved Lars Robetje direktør Roskilde Brandvæsen
I dagligdagen håndteres mange hændelser som opgaver, men når en hændelse overstiger organisationens ressourcer eller kompetencer, kan den udvikle sig til en krise. Den seneste tids udfordringer har presset organisationer, især når det kommer til ansvar og ressourcer på tværs af sektorer. Dette har ført til et særligt fokus på sektoransvarsprincippet inden for krisestyring. Når sektoransvaret ikke længere er tilstrækkeligt, bliver de grundlæggende principper for krisestyring afgørende. Disse inkluderer sektoransvarsprincippet, lighedsprincippet, nærhedsprincippet, fleksibilitetsprincippet, handlingsprincippet, samarbejdsprincippet og strategisk funderet krisestyring. Disse principper guider organisationer i at håndtere kriser effektivt med fokus på samarbejde, fleksibilitet og strategisk ledelse.
13:45-14:00
DMI om beredskab og leveringer til beredskabsaktører
ved Knud-Jacob Simonsen, beredskabschef DMI
DMI har ansvaret for at udsende udsigter og varsler til beredskabsaktører og borgere. Det betyder, at DMI’s beredskabsarbejde for alvor begynder 2-5 døgn før en hændelse, hvor det interne beredskab går i gang med at sikre, at der er nok medarbejdere til at håndtere situationen. Der bliver afholdt koordinerende beredskabskollokvier på tværs af DMI for at sikre, at alle fagligheder fra klimatologer, NWP-modeludviklere, meteorologer og kommunikationsmedarbejdere er klar til situationen. Op til hændelsen bliver der kommunikeret ud på flere niveauer til beredskabsaktører, nationalt beredskab, kommunale redningsberedskaber, politikredse og lokale beredskabsstabe, kommuner og kommunalt ejede virksomheder, fx forsyninger eller havne.
Program del 2
14:00-14:30
Lokalt beredskab, spontan frivillig og erfaringer fra Roskilde
ved Lars Robetje direktør Roskilde Brandvæsen
Igennem de sidste 10 år, har Danmark og landende omkring Danmark oplevedet hændelser, som langt overstiger det daglige beredskab, der er dimensioneret til at håndtere dagligdags hændelser.
Under disse hændelser har behovet for hjælp langt oversteget det som myndighederne kan tilbyde gennem deres beredskaber, frivilligorganisationer o.lign.
Frivillige er således blevet anvendt i stor udstrækning, og tæller alt fra hjælp fra den gode nabo, til de organiserede grundejerforeninger, men også spontanfrivillige, der gerne vil tilbyde deres hjælp. Hvornår og under hvilke forhold, kan man bringe frivillige i spil?
Hændelses type: Hvad er der sket, hvor er det sket, hvad er risikoen.
Krav til kompetence: Simpel eller kompliceret indsats.
Tids faktor: Kort indsættelse, land indsættelse.
Krav til ledelse: lav grad af instruktion, høj grad af instruktion.
14:30-14:45
Kaffe
14:45-15:15
Rasmus Bartram Tybirk, Klimamedarbejder – odder kommune – konkrete cases og erfaringer med beredskab
15:20-15:50
Carsten Pedersen, Beredskabschef – TREFOR – konkrete cases og erfaringer med beredskab
15:55-16:15
Mulighed for spørgsmål og afslutning