Temadag: Udnyttelse af regnvand – regn i den tætte by (online)

14/11-2024
    Tilmeldingsfrist

13. nov. 2024, kl. 09:00

Overskrift 1

DNNK og Teknologisk Institut inviterer til en halv temadag om udnyttelse af regnvand.
Over de seneste år har vi i Danmark oplevet længere og længere perioder med tørke. Tilbage i 2018 blev Danmark ramt af det tørreste år i 99 år, hvor månederne maj, juni og juli havde et vandunderskud på 336 mm. Igen i året 2023 endte maj og juni månederne med at slå rekord, med hensyn til tørke. Allerede i slutningen af maj var tørkeindekset flere steder i landet kritisk og først i slutningen af juni, begyndte der at falde regn. Disse længere perioder uden regn, er noget vi skal vænne os til i fremtiden.

I flere andre måneder af året, falder der betydeligt mere regn end normalen. Denne regn, der ofte falder i de køligere måneder (oktober-april), bliver oftest sendt til rensningsanlæggene eller ud i vores søer og åer. Noget af dette regnvand, der især forekommer i tæt bebyggede områder, kunne med fordel opsamles og udnyttes på et senere tidspunkt, hvor behovet er større.

Ideen med at anvende regnvand er ikke ny, men i mange år har den primært været begrænset til brug indenfor til tøjvask og toiletskyl og udendørs primært som opsamling til vanding af haveplanter. At udnytte regnvand i tæt bebyggelse, kan have mange fordele. Hvad skal der til for at vi udnytter regnvandet bedre og får det til at indgå som en ressource i den tætte by?

Kom og vær med til at blive klogere på hvad vi kan bruge regnvandet til og give dine erfaringer med emnet.

Program for dagen
12:30 Velkommen og intro til dagen

12:40 Udnyttelse af regnvand i den tætte by v. Katrine Nielsen, Forretningsleder, Teknologisk Institut

13:00 Døm ikke vandets på dets historie – men på dets kvalitet v. Hans-Jørgen Albrechtsen, Professor, Water Systems, DTU Sustain

13:20 Udnyttelse af regnvand i Frederiksberg kommune v. Lene Stolpe Meyer, Projektleder Klimatilpasning, Frederiksberg Kommune

13:40 Cases og erfaringer med udnyttelse af regnvand v.Bo Brøndum Pedersen, Civilingeniør, Bovak

14:00 Kaffe og kage pause

14:20 Fælles debat og workshop om mulighederne for at udnytte regnvand.
- Hvor ønsker vi fremadrettet at bruge regnvandet?
- Hvilket regnvand kan bruges?

15:30 Afslutning på dagen