Godmorgen med DNNK: Ekstreme skybrud og stormfloder

15/08-2024
    Tilmeldingsfrist

14. aug. 2024, kl. 09:00

Ekstreme skybrud og stormfloder – når sundhed, menneskeliv og lokalområders eksistensgrundlag er i fare

”Træer blev revet op med rode. Marker og haver blev til søer. Veje til åer. Og de historiske hulveje til floder.”, således beskrives skybruddet der ramte syd for Viborg i juli 1948. Et skybrud der den dag i dag stadig kan ses spor efter i landskabet. Ekstreme stormfloder som Den Store Mandsdrukning, der ændrede Sønderjyllands vestkyst markant og kostede adskillelige menneskeliv, er også et eksempel på en ekstrem hændelse med vidtrækkende konsekvenser.

Dette webinar sætter fokus på de helt ekstreme skybrud og stormfloder, dem der forekommer sjældnere end hvert 100. år. De hændelser vi normalt ikke dimensionerer eller planlægger efter, men som vil have betydelige og fatale konsekvenser. Webinaret omhandler hvorledes vi ved at sætte fokus på fortidens sjældne hændelser, kan undgå de værste konsekvenser, hvis de sjældne hændelser skulle indtræffe engang i fremtiden.

Webinaret vil blandt andet inkludere følgende:
- Når strømningsveje bliver til floder, hvorledes kortlægger vi de ekstreme skybrud.
- Fokus på konsekvens frem for cost-benefit betragtninger: Renseanlæg, pumpestationer, strømforsyning, kulturværdier, hospitaler – hvad må ikke ske.
- Indtænkning af de helt ekstreme hændelser i planlægning af byudvikling, klimatilpasning, risikostyring, beredskabsplanlægning og evakueringsplanlægning.
Grundet klimaforandringer vil flere af disse ekstreme historiske hændelser blive ”hverdagskost” et godt stykke ude i fremtiden. Der er derfor en stor værdi i at lære af fortidens ekstreme hændelser og konsekvenser, for at kunne planlægge fremtidens regn- og spildevandshåndtering, klimatilpasning og indretning af metropoler og arealer til den virkelighed vi kigger ind i.

Oplægsholder er Charlotte Sinkbæk Schow fra Envidan.