Godmorgen med DNNK: Karens Minde Aksen

Onsdag
22/05-2024

Ditte Juul Erritsø Sørensen fra Københavns Kommune og Morten Plesner Hansen fra HOFOR vil præsentere deres erfaringer med samarbejdet mellem forsyning og kommune, samt den læring de tager med sig videre, baseret på Karens Minde Aksen.

Karens Minde Aksen forener to ambitioner og demonstrerer dobbeltprogrammeringens potentiale ved at kombinere forskellige tiltag for at skabe en sammenhængende helhed og merværdi på flere områder.

Projektet sigter mod at forbedre de fysiske rammer i Sydhavnen og støtte dens udvikling ved at forene græsrodsånden med kultur, natur og dyreliv. Et centralt element er en teglklinkebelagt stiforbindelse, der leder regn- og skybrudsvand gennem området til et rekreativt regnvandsbassin. Innovativt design og løsninger som cirkelbroen og risleengen integreres for at skabe et multifunktionelt byrum og øge biodiversiteten.

Projektet indebærer også effektiv håndtering af vandafstrømning og ressourceudnyttelse, hvilket reducerer CO2-aftrykket og omkostningerne. Samarbejdet mellem forskellige interessenter, herunder kommunen, lokale borgere og entreprenører, har været afgørende for projektets succes og en ambitiøs inddragelsesproces. Derigennem er der skabt et nyt byrum, der harmonerer med Sydhavnskvarterets identitet og behov, samtidig med at det tilpasser sig klimaforandringerne.