Godmorgen med DNNK: Klimatilpasning og kystbeskyttelse i Køge Bugt Strandpark

06/06-2024

DNNK vil gerne invitere til en ”Godmorgen med DNNK” torsdag d. 6. juni fra kl. 8 til kl. 9.
Jakob Riemer Helsbøl fra Strandparken I/S' sekretariat vil fortælle om klimatilpasning og kystbeskyttelse i Køge Bugt Strandpark.
Køge Bugt Strandpark er et eksempel på langvarigt kommunalt samarbejde, der har været meget visionært for sin tid. Fra de første tanker om rekreative områder i 1936 til etableringen af I/S Køge Bugt i 1975 og åbningen af Strandparken i 1980.

Strandparken fungerer først og fremmest som kystbeskyttelses- og klimatilpasningsanlæg men rummer derudover store naturmæssige og rekreative værdier.
Det tekniske anlæg består af diger, søer, sluser og nødpumpe, der sikrer området mod ekstreme vejrhændelser og oversvømmelser, mens de samtidig tillader naturen at trives.
Gennem årene har Strandparken stået imod stormfloder og ekstreme nedbørshændelser. Vær med og hør mere om, hvordan Strandparken har håndteret tidligere såvel som nutidige udfordringer, og hvad fremtiden bringer for det 40 år gamle anlæg.