Workshop om oversvømmelser, skader og økonomi (fysisk deltagelse)

07/06-2024
Lokalet er S09 i DTU mødecenter som ligger i bygning 101 (hovedbygningen)

29. maj 2024, kl. 12:00

info

De økonomiske konsekvenser som følge af oversvømmelser fylder mere end nogen sinde i klimatilpasningsdebatten som følge af den massive nedbør og stormflod det seneste år.
Oversvømmelser medfører skader og påvirker byerne, infrastruktur, husejere, privat- og samfundsøkonomien, og har dermed store konsekvenser for rigtigt mange danskere.
I samarbejde med DTU og KL sætter denne workshop fokus på oversvømmelser, skader og konsekvenser - herunder økonomiske modeller og beregninger af skader, forsikringsforhold, påvirkning af ejendomsmarkedet mm.
Workshoppen skal bl.a. bidrage til at dele viden, faglige drøftelser og styrkelse af det tværfaglige samarbejde blandt de mange aktører der er involveret i klimatilpasning: forskere, fagfolk fra kommuner og forsyninger, rådgivere, beslutningstagere mv.
Debatten vil involvere deltagere i salen. Online deltagere får muligheden for at lytte med og se oplæg og debat.
Programmet opdateres løbende.

9:00 - 9:30 Velkomst og kaffe

9:15 - 9:30 Introduktion Lars Kaalund, KL og Steffen Vestergaard, DNNK

9:30-9:50 Styrker og svagheder i det økonomiske grundlag for beregninger af skader ved oversvømmelser, og forslag til, hvordan vi kommer videre. Kirsten Halsnæs DTU

9:50-10:10 Modellering af menneskelige sårbarheder overfor oversvømmelser. Urs Steiner Brandt, Kystdirektoratet.

10:10-10:30 Oversvømmelsers påvirkning af ejendomsmarkedet. Toke Panduro, Aarhus Universitet

10:30-10:45 Pause

10:45-11:05 Fysiske og økonomiske aspekter ved beskyttelse mod ekstrem nedbør og ændrede nedbørsmønstre, Birgit Paludan

11:05-11:25 Forsikringens perspektiv på hvordan skader fra oversvømmelser kan dækkes. NN